Direktlänk till inlägg 10 april 2011

Ännu en trevlig helg med stort innehåll.

Av Andreas Forsman - 10 april 2011 17:25

Då är helgen snart slut och jag börjar sortera intrycken.

Elin åkte bort till Skellefteå i torsdags och lämnade mig ensam i Skorped. Gott att få käka lite korv till middag men långsamt att vara ensam i huset. Lukas Lundman kom dock hit i lördags och stannade till söndag eftermiddag. Han kom dels hit för att hälsa på mig, men också för att predika i baptistkyrkan här i Skorped. Det är alltid en fröjd att ha Lukas på besök. Samtalen går fritt mellan lättsamma samtal till djupare funderingar. Det är helt klart en människa man trivs att vara i närheten av. Helgen som förmodligen hade gått mycket långsamt då Elin nu var bortrest har gått fort och varit rent anjenäm. Lagom till dagens gudstjänst kom Evelina Bergström och hennes blivande gubbe Robert till Skorped för att höra Lukas predika. De medverkade även med lite sång och musik. Lukas predikan var om försonaren. Han talade inte bara om nåden utan också om varför vi behöver den. Vi har alla synden att tampas med och ingen av oss klarar att hålla den stången därför blir nåden nödvändig för att vi ska kunna leva i relation till Gud.  Då vi misslyckas och syndar får vi söka Guds förlåtelse och tro att nåden räcker. Vilket den också gör då Jesu offer är så stort och fullständigt. Summan av hans predikan skulle jag sammanfatta med att vi behöver försonaren för att vi alla sedan syndafallet syndar. Syndens yttersta konsekvens är att vi alla dör och i och med vår synd  kan vi inte längre finnas inför Gud. Men genom att vi döps till kristus och lever i vårt dop så ser inte Gud längre på vår synd utan ser på oss genom Jesus som är ren och fläckfri. Tackvare vad Jesus gjorde på korset har vi försonats med Gud och får leva i nåden.

I min mening var det en bra och viktig predikan. Lukas hade även med sig en lånad iPad. Milda tid vad fin den var. Det är definitivt något att drömma om. Att läsa böcker, surfa internet och interagera med applikationer känns mycket naturligt och mängden användningsområden är enormt. Suck "vad är ändå en bal på slottet".

Sorgen över att ha släppt iväg Lukas och hans lånade iPad går nog över då jag får hem min kära hustru. Kanske blir det mysig kväll i TV-soffan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Forsman - 28 april 2011 11:24

De flesta av er vet nog redan att min blogg numera finns på anteforsman.wordpress.com Men om någon missat det så meddelar jag det igen. ...

Av Andreas Forsman - 19 april 2011 20:04

Idag har jag mestadels jobbat med de olika predikningar som jag ska hålla i veckan, vilket går sakta framåt. Efter jobbet åkte jag och frun till Bredbyn och vardagslyxade med en Pizza var. Jag tror att det är mycket viktigt att vardagslyxa ibland o...

Av Andreas Forsman - 18 april 2011 12:39

Det tycks ju fungera rätt bra att skriva text med ipadens tangentbord. För längre texter tror jag dock att man behöver ett vanligt tangentbord. Jag har hunnit testa lite olika appar. Den app som jag främst rotat runt i är bibelvertyget från olivetree...

Av Andreas Forsman - 5 april 2011 10:57

Nu har predikoturerna skickats till ÖA och söndagens predikan lagts upp på http://www.skorpedsbaptistkyrka.se/sida4.html   Det var som sagt en riktigt inspirerande helg förra veckan men det ser ut att bli lika bra denna vecka. Elin åker bort i he...

Av Andreas Forsman - 4 april 2011 08:41

Helgen har varit rik på intryck får man säga. I fredags började vi med undomscafé vilket besöktes av ett 15-tal ungdomar. Jag hoppas att undomarna fick med sig en del matnyttigt hem och att de vill komma tillbaka nästa gång. På lördag visade El...

Presentation


Här har ni pastorn som inte bara funderar kring Gud och livets mening utan också har ett brinnande intresse för alla sorters prylar och film.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards