Alla inlägg den 23 mars 2011

Av Andreas Forsman - 23 mars 2011 13:16

En student med knapra tillgångar skrapade fram en miljon på en bortglöm trisslott.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/spel/article12770658.ab


Studenten hade hittade ett par trisslotter hon köpt för ett antal månader sedan i handskfacket på bilen. Den ena lotten gav en vinst på en miljon kr!

Då jag själv prövat att leva på CSN några år vet jag vad ett sådant tillskott kan betyda. Hoppas nu bara att studenten använder pengarna till att bekosta sina studier.

I regel tycker jag att man ska vara försiktig med att lägga pengar på spel och lotterier, men det här måste man ju kalla för en solskenshistoria.

Av Andreas Forsman - 23 mars 2011 12:34

LG har pillat ihop världens första smartphone med tvåkärnig processor.

Telefonen ser på papperet mycket imponerande ut.

Den kan stoltsera med video inspelning och uppspelning i 1080 och en rad andra funktioner, men hur bra är den i verkligheten?

Nu söker smartson folk som vill testa LG Optimus 2x

http://smartsontestpilot.se/lg-optimus2x/bli-testpilot/


Som testare åtar man sig att använda telefonen under en period och blogga om hur man upplever den och som tach för hjälpen får man behålla luren då testet är färdigt. Det är dock bara fem personer som får testa luren av alla som ansöker.


Av Andreas Forsman - 23 mars 2011 11:38

Då jag slår upp en kvällstidning eller slår på TV:n blir jag fort trött.

Programmen på TV och tidningarnas rubriker handlar rätt ofta om hur man ska bli mer lycklig och lyckad. Rubrikerna handlar om hur man ska få bättre lön, vitare tänder, magrutor till sommaren, vackrare bostad och inte minst lyckade och framgångsrika barn.

Om det är det här man blir matad med dag ut och dag in, är det inte konstigt om vi känner pressen av att vi ska vara lika lyckliga och lyckade som livs-coacherna på TV och i tidningarna, eller åtminstone att grannen ska tro att vi är det. Jag är övertygad om att vårt värde inte sitter i hur friska vi är, hur fromma vi är, hur mycket vi har på banken, hur snygga vi är eller hur framgångsrika vi är på jobbet eller privat. Nej människans värde ligger i att hon är älskad av Gud. Människans värde ligger alltså inte i vad vi själva kan prestera, utan i att Gud skapat oss till sin avbild och älskar oss trotts att vi inte är lyckliga och vältränade karriärmänniskor men bländvita leenden som lyckas med allt vi företar oss.

Av Andreas Forsman - 23 mars 2011 11:07

Jag och min fru Elin flyttade vid årsskiftet till en ny ort med allt vad det innebär.

Ny bostad, ny miljö, ny församling, avstånd till släkt och vänner.

Vi lämnade Umeå och flyttade till Skorped då jag fått en pastorstjänst där.

Orten är fin och folk har tagit emot oss på ett helt underbart sätt.

Men man vill ju inte tappa kontakten med sina gamla vänner.

Det är ju inte toklångt upp till Umeå men man tar sig inte dit så ofta då jag jobbar de flesta helger. Då är det ju kalas att det fins telefoner och datorer så att man kan ringa varandra och hålla koll på vad folk har för sig via facebook.

Ska jag dock vara helt ärlig blir det inte så ofta man ringer någon bara för att prata.

Lyfter jag luren har jag i regel ett ärende. Facebook är ju kalas då man kan slänga en blick på en skärm och på så vis hänga med i vad som händer med vännerna.

På senare tid har jag upptäckt ett otroligt trevligt sätt att hålla kontakten.

Under vår TV i vardagsrummet bor en xbox 360.

Den är ju trevlig att ha till att spela tv-spel, se filmer och så vidare.

Där den riktigt skiner är dock då man använder den för att spela med sina vänner på andra orter. Det har nu blivit lite av en vana att inte sitta och spela själv på kvällarna utan i stället koppla upp mot två kamrater i Umeå.

Medan vi spelar så skrattar vi och surrar med varandra. Det blir mer än bara ett samtal då vi samtidigt interagerar med varandra och lägger upp strategier. På så vis flyttar vi in i varandra vardagsrum på påtagligt och trevligt sätt. Då jag var uppe i Umeå för första gången sedan vi flyttade och jag träffade en av mina spelkamrater som jag inte träffat på månader kändes det som vi setts alldeles nyss.

Till min förvåning och glädje har jag upptäckt hur xbox-live inte bara är en kul leksak det är också ett socialt verktyg som krymper avstånd och ger vänner nya gemensamma upplevelser oavsett avstånd. 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards