Alla inlägg den 24 mars 2011

Av Andreas Forsman - 24 mars 2011 13:15

Vårt evighetshopp


Jag tänkte uppehålla mig kring hoppet idag.

Nu är det ju så att livet inte alltid känns så hoppfullt.

Ibland känner vi att det är svårt att hoppas på det vi inte ser.

Nu då det börjar bli vår kan vi ju känna oss lite lättare och vi ljusnar i tanken i takt med vädret.

Men vi kan också känna både förtvivlan och lidande trotts att solen skiner.

Lidande är något som vi alla har erfarenhet av i olika grad.

Ibland kan lidandet få oss att klamra oss fast vid Gud, men det kan också få oss att ifrågasätta Gud.

Vi kan se Gud som vårt stöd och hjälpare, men vi kan också tycka att Gud är obarmhärtig som inte svara på våra böner på det sätt som vi själva vill.

Det finns exempel på båda i bibeln.

Jesus utbrister ”min Gud min Gud varför har du övergivit mig” på korset och David säger ”mig skall intet fattas” i psalm 23.

Den bibliska gestalt som vi främst kopplar till känslan av hopplöshet är Job.

Job var en man som märktes av sorg, sjukdom och förlust, men också upprättelse.

Om vi slår upp Job 17:15-16 så kan vi läsa hur Job upplever sin situation.


Job 17:15-16

15Vad har jag då för hopp, vem kan skönja någon lycka för mig?

16Går hopp och lycka med mig till dödsriket, skall de följa mig ner i mullen?


Vi kan förstå att Job känner på det här sättet med tanke på hans svåra situation.


Men hur gick det då för den utsatte Job?

Är det någon som vet?


Jobs situation var inte hopplös.

Varför var den inte hopplös?



Situationen var inte hopplös därför att Gud finns med i bilden.

Många gånger besvaras våra böner här och nu även om vi ibland får vänta.

Nu är det ju tyvärr så att alla bekymmer inte löser sig ens under vår livstid.

Livet blir inte alltid så som vi vill.

Vi möter motgångar och lidande och tillslut dör vi.

Döden är i sig något som vi alla någongång kommer att möta.

Men vi som tror på Gud har ett hopp som sträcker sig längre än själva livets gräns.

Vi ska också komma ihåg att den Gud vi tror på är en Gud som identifierar sig med den som är

svag, utsatt, utstött och utblottad.

Gud uppenbarade sig för oss genom att bli en människa.

Jesus levde inte ett liv i lyx och bekvämlighet.

Nej han började sitt liv i ett stall.

Han spenderade sina första år som flykting.

Han värnade om änkor, faderlösa och flyktingar.

Han led tortyr och dog bespottad och hånad.

Vi tror alltså på en Gud som identifierar sig med den som lider och är svag.

Då Jesus vandrade genom lidande så kommer även vi som följer i hans fotspår att få lida.

Vi har alltså inte en Gud som struntar i våra svårigheter utan lider med den som lider.

Just därför har kristna kritiserats för att de bara använder Jesus som en krycka då livet blir tungt. Mitt svar på detta är att en krycka är ett ovärderligt stöd då de egna benen inte håller att stå på.

Det kan vara så att relationen till Gud är det enda som håller då allt annat rasar.

Då allt annat i vår tillvaro rasar står Jesus kvar.

Jesus avvisar inte den som söker sig till honom.


Joh 6:37-40

37Alla som Fadern ger mig skall komma till mig, och den som kommer till mig skall jag inte visa bort.

38Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja som har sänt mig.

39Och detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte skall låta någon gå förlorad av dem som han har gett mig utan låta dem uppstå på den sista dagen.

40Ty detta är min faders vilja: att alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv. Och jag skall låta dem uppstå på den sista dagen."


Vi får samma budskap i en av våra mest lästa bibelverser i Johannes evangeliet 3:16


Joh 3:16

16Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.


Gud är alltså varken frånvarande eller ointresserad av oss.

Han är inte obarmhärtig.

Nej han älskar oss så mycket att han ger sitt liv för oss.

Tack vare Jesus har vi alltså ett hopp om att våra liv inte slutar med döden.

Våra synder är förlåtna därför att Jesus redan tagit straffet för våra synder och resultatet blir att döden inte får sista ordet.

Vi kan hoppas på att återse de syskon vi har i Kristus som gått bort och lämnat oss kvar.

Men framförallt har vi löftet om frälsningen som ger räddning från våra synders yttersta konsekvens.

De hopp som finns i frälsningen är, om något, skäl till glädje och tacksamhet.

Gud är inte den som överger.

Han är den som räddar och upprättar.


Gud finns nära oss var vi än befinner oss.

Oavsett om livet går på räls eller allt tycks gå emot oss är Gud där med oss.

Bygger vi våra liv runt Gud kan tillvaron heller aldrig helt rasa samman.

Gud håller att luta sig mot i alla väder.

Bygger vi däremot hela vår tillvaro runt något annat blir det också mindre stabilt.

Gud är klippan på vilken vi kan bygga våra liv och lita på att det håller hela vägen.


I Gud har vi en tillflykt, ett stöd och ett hopp som håller livet ut och till och med längre än så.

Av Andreas Forsman - 24 mars 2011 12:55

Då vi haft en del besvär med Elins(min fru) telefon blev det läge att köpa något lite mer pålitligt. Det skulle vara en smartphone men gärna inte en sådan man blir ruinerad av att köpa. Valet föll på den billigaste androidlur som fanns att uppbringa på teliabutiken i Ö-vik. Telefonen heter ZTE blade. Ett lågprismärke från Kina.

Telefonen ser inte så där jätte exklusiv ut och det är den ju förvisso inte heller.

Överaskningen kom då den började användas. Den är förvånandsvärt kapabel då man tänker på funktionaliteten man får i förhållande till prislappen. Alla appar vi installerat har tickat på lika bra som på min betydligt dyrare HTC desire. Den kan dock bli lite ansträngd då den kör mycket samtidigt men det är sällan. Gränssnittet är androids egna utan tillägg och ögongodis men det kan man ju ordna på egen hand om det lockar. Den utgör en utmärkt och otroligt prisvärd kamrat att ha i fickan för att spela "word feud", hålla koll på facebook och gmail samt surf. Jo, jag ska även be att få tippsa om en mycket trevlig gratis app att lägga in på sin android. "Bibeln på Svenska" är bibeln i 1917 års översättning med relativt stor text. Du tar dig fort fram till kapitel och vers med den smidiga menyn.

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards